פסיקה תקדימית: דורשת עבודה תפוצה ע"י מעסיק בפועל בשל הפלייה מחמת גזע ומוצא

במסגרת פסק דין תקדימי, בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את גרסת עובדת ממוצא אתיופי וחייב מעסיק בפועל (מזמין שירות) ב-50,000 ₪ על הפלייה אסורה מחמת מוצא/גזע.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988, אוסר על הפליית עובדים ודורשי עבודה, בין היתר מחמת גזעם ומוצאם. סעיף 2(א1) לחוק מרחיב את כללי האיסור גם אל מי שהעסיק בפועל עובד קבלן:

(1)   לא יפלה מעסיק בפועל בין עובדים של קבלן כוח אדם המועסקים אצלו, וכן לא יפלה בין מועמדים לעבודה אצלו שהופנו אליו על ידי קבלן כוח אדם בכל הקשור לקבלה לעבודה, להפסקת עבודה ולתנאים במקום העבודה, והכל מחמת הטעמים המפורטים בסעיף קטן (א);

(2)   מעסיק בפועל לא יציע לקבלן כוח אדם, לא יבקש ולא ידרוש ממנו להפלות כאמור בסעיף קטן (א) בין קבלן כוח אדם המועסקים אצל המעסיק בפועל או בין המועמדים לעבודה;

(3)   הוראות סעיף קטן זה באות להוסיף על האיסור החל על פי הוראות סעיף קטן (א) על קבלן כוח אדם כמעסיק.

במקרה המדובר, העובדת-התובעת הועסקה כפועלת ניקיון מטעם חברת "מרבד הקסמים בע"מ", העוסקת במתן שירותי ניקיון למוסדות וארגונים שונים

מתוקף התקשרות חברת מרבד הקסמים עם חברת דרעי מזגנים בע"מ, בתחילת חודש יוני 2013 או בסמוך לכך, לווה מפקח מטעם מרבד הקסמים את התובעת אל חברת דרעי מזגנים לצורך תחילת עבודתה באתר זה.

להפתעתה ובושתה הרבה של התובעת, כאשר הציגהּ המפקח בפני מנהלת חברת דרעי מזגנים ואשתו של אחד הבעלים, הכריזה בקול רם האחרונה כי היא "לא רוצה אתיופית" באתר עבודתה ומסרבת לקבל את התובעת לעבודה.

יש להדגיש כי אימרה אומללה וגסה זו הושמעה ולמעשה הוטחה בפני התובעת.

לאחר שסולקה התובעת בבושת פנים פנה מנהל חברת הניקיון מרבד הקסמים אל המנהלת וביקש ממנה הבהרה ביחס למקרה ומדוע סירבה לקבל את התובעת לעבודה, וזו הציגה את גזענותה הבוטה והגסה במלוא הדרה, והבהירה כי לשיטתה העולות מאתיופיה "אינן נקיות", לא מעוניינות "באמת" לעבוד ואיכות עבודתן ירודה.

בית הדין קיבל את גרסתה העובדתית של התובעת במלואה. בהקשר זה, בית הדין הדגיש את החומרה שיש בהתנהלות הנתבעת, אשר לא הייתה מוכנה לבחון את כישוריה האישיים של התובעת ופעלה לחיזוק סטראוטיפים פסולים ושגויים, אשר אין מקומם בחברה מתוקנת.

לפיכך, פסק בית הדין האזורי לזכות התובעת את מלוא סכום התביעה, בסך 50,000 ₪, כפיצוי ללא הוכחת נזק, וזאת בתוספת 7,500 ₪ הוצאות שכר טרחת עורך דין.

פסק הדין ניתן על ידי מותב בראשות סגנית נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, כבוד השופטת איטה קציר.

פסק דין- הפליה על רקע מוצאה של עובדת

 

את העובדת ייצג – משרד עורכי דין יאיר ארן ושות'

את הנתבעת חברת דרעי מזגנים ייצג – משרד עורכי דין טל בייצר

צור קשר

כתובתינו: שדרות פל"ים 2, בניין אורן, קומה 3, חיפה      טלפון: 04-8620992      פקס:04-8660264     דוא”ל: elad@www.y-eren.com     facebook

    קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
    הצהרת נגישות